Snabb-Varukorg

  • Inga produkter i Varukorgen

Sätt träningsmål med hjärtat 2020

2020 är här och i januari är vi många som vill hitta tillbaka till någon form av träningsrutin efter jul och nyårshelgerna och för vissa är det nya året en nystart för att komma igång med olika aktiviteter knutna till träning, hälsa och välmående.

Vi vet alla att nyårslöften tenderar att fungera mindre bra, att de istället för att peppa kan få en att känna att man misslyckas eller inte gör tillräckligt. Ett bättre och mer genuint sätt att hitta motivation och inspiration att ta hand om både kropp och själ är att sätta upp olika mål. Viktigt är att dessa mål är anpassade efter dig och dina behov, att det är rimliga och kärleksfulla.

Här kommer fyra tips på hur du sätter mål och hur du når dem:

1. Sätt rimliga mål

Ett första steg till att sätta upp mål som du kommer att nå är att mål som är rimliga både rent tidsmässigt och fysiskt. Om du hade svårt att komma iväg och träna en gång i veckan förra året så är det inte sannolikt att du kommer komma iväg fyra gånger i veckan i år. Då är det bättre att sätta målet till att träna en gång i veckan och sen se till att den gången blir av.

2. Sätt delmål

Ett mål kan vara specifikt, som att springa milen på en viss tid eller sänka sitt handicap i golf eller åka på en träningsresa och det kan också vara mer generellt, som att bli mer rörlig, bli starkare eller må bättre. Oavsett om ditt mål är mer generellt eller specifikt så är det bra att sätta delmål för hur du ska uppnå ditt mål. Om du vill bli mer rörlig så kanske du har som delmål att gå på yoga en gång i veckan. Om du vill sänka ditt handicap i golf kanske du har ett mål att ta ett antal golflektioner under året.

3. Fokusera på sådant som du mår bra av och blir glad av

Nej, allt kan inte vara enkelt och roligt här i livet men det är större chans att träningen blir av om du tycker om aktiviteten du sysslar med. Om du tycker det är tråkigt att gå på gymmet så skippa det, det finns många andra sätt att träna på! Ta dig tid att testa nya träningsformer för att hitta rätt form för dig. Och kom ihåg att ibland måste vi ge några chanser innan vi kan säga om det var något vi gillade eller ej!

4. Sätt mål som du kan följa

Att sätta upp mål utan att kunna följa dem under tidens gångs kan vara motiverande, Genom att notera dina träningstillfällen, resultat och framgångar har du något att gå tillbaka till och ett underlag för att bedöma om du nådde dina mål vid årets slut. Anteckna, använd appar eller liknande för att följa din träningsresa.

Vad vi än vill bli bra på eller uppnå måste vi lägga ner tid och energi på. Ledordet för att lyckas nå sina mål är disciplin. Att göra det man bestämt sig för även de dagar det känns lite motigt. Med det sagt så är det också viktigt att inte klanka ner på sig själv de dagar man inte kom iväg till träningen. Lägg istället den energin på att se till att komma iväg nästa gång.

Sist men inte minst, glöm inte att ha kul under resans gång!

 

Lycka till! :)

Se fler artiklar

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte att publiceras. Obligatoriska fält är markerade *